Friday, December 25, 2009

Majlis Taklimat & Ramah Mesra JPS & Ibu Bapa - Sesi Baru 2010



MTA telah berjaya menganjurkan satu majlis di atas pada 25 Jan 2009 bersamaan 8 Muharam 1431 (hari Jumaat) dari jam 11.00pagi hingga 12.30 t. hari di MTA. Majlis dihadiri oleh sekitar 50 orang ibu bapa. Majlis turut dihadiri oleh para guru dan anggota JPS.
Majlis dimulai dengan ucapan alua-aluan oleh Guru penolong kanan (GPK) Ustazah Nor Aziah, diikuti oleh bacaan Qur'an dari awal surah As-Shaf oleh Ust. Zainuddin, ucapan Mudir Am Ust Abu Ubaidah, pembentangan oleh pengerusi JPS PM Dr Mohd Zin dan sesi soal jawab serta cadangan-cadangan oleh para hadirin (khususnya ibu bapa).
Majlis bertujuan untuk membentangkan laporan rengkas Jun-Dis 2009 (bermulanya JPS diberi tangungjawab). Di dalam jangka masa ini, JPS telah memiliki kerangka strategi umum bagaimana MTA perlu diperkasakan. Asas penubuhan MTA semenjak 9 tahun lalu juga menjadi asas perspektif rancangan MTA. Namun tidak banyak perubahan boleh dilaksanakan kerana JPS beranggapan bahawa setengah tahun kedua 2009 perlu meneruskan apa yang sedang berjalan dari awal tahun. Pada jangka masa tersebut, JPS telah menyemak beberapa perkara fundamental dan berusaha menyelesaikan beberapa perkara asas dan berbangkit di samping mencadangkan beberapa strategi penambahbaikkan khususnya di bidang pentadbiran/pengurusan operasi.
Tujuan ke dua majlis di atas adalah membentangkan rancangan komprehensif untuk 1 tahun (2010) yang telah diputuskan di dalam bengkel MTA (Nov 2009) dan 2 mesyuarat JPS pada Dis 2009. Pengerusi JPS dalam majlis ini membentangkan rancangan MTA Ke Arah kecemerlangan 2010 meliputi kerangka 'matrik' dan pelan tindakan dari pelbagai aspek meliputi kurikulum, ko-Q, P&P, Prasarana & Logistik, jadual waktu sekolah, disiplin pelajar, peraturan guru, yuran-yuran, kerjasama ibu bapa, pengemblingan tenaga JPS dan lain-lain berkaitan. Pembentangan lebih satu jam oleh Pengerusi JPS berusaha menjelaskan beberapa keputusan rasional dan onjektif JPS untuk disambut dan diberi kejasama padu oleh ibu apa dan guru-guru.
Umumnya response positif diberikan oleh ibu bapa secara sepontan di akhir majlis ini berjalan. Beberapa cadangan balas dan positif dari ibu bapa, telah berada di dalam pertimbangan dan tindakan JPS - antaranya saluran maklumat melalui internet yang sedia dilaksanakan melalui blog JPS selain laman web MTA. Isu berkaitan beberapa gambaran negatif oleh segelintir bekas ibu-bapa MTA yang ditimbulkan, pihak JPS beranggapan bahawa isu itu akan berakhir seandainya pada tahun ini MTA dapat membuktikan pentadbiran yang telus, P&P yang berkesan serta pencapaian kecemerlangan murid sebagaimana yang dirancang. Beberapa soalan teknikal oleh ibu bapa juga dijawab oleh Mudir Am dan usaha-usaha segera untuk mengatasi sedang giat dijalankan. Di akhir sesi, wakil guru (Ust Zainuddin) meminta ibu-bapa melihat aspek kejayaan/pencapaian murid disamping mengemukakan teguran yang membina. Pengerusi JPS juga memaklumkan bahawa suatu sistem mendapatkan 'feed-back' pelanggan melalui peti cadangan telah diambil perkiraan dan pihak MTA akan berusaha memperbaiki segala kekurangan.
Majlis juga memaklumkan penggunaan sistem SPS (Sistem Pengurusan Sepadu) dalam bentuk capaian internet. Ibu Bapa akan dapat mengakses maklumat pelajar dan membuat pembayaran yuran secara mudah melalui sistem ini.

No comments:

Post a Comment