Thursday, December 17, 2009

Pembentukan Jamaah Pengurusan Sekolah




Alhamdulillah

Tanggal 24 Jun 2009 bersamaan 1 Rejab 1430 merupakan hari bersejarah bagi Maahad Tahfiz Al-Akhyar apabila buat pertama kalinya sekolah ini mengumumkan kepada warga al-Akhyar tentang penubuhan Jamaah Pentadbir Sekolah (JPS). Majlis yang bersejarah turut dihadiri wakil Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ), Yang Berbahagia Ustaz Anuar Salikin yang turut memberikan ucapan. Turut Hadir ialah Yang Berbahagia Sohibus-samahah DatoTahrir bin Kiyai DatoShamsudin, Mufti Kerajaan Negeri Johor yang juga turut memberi ucapan dan nasihat.

Barisan JPS Al-Akhyar yang diumumkan di pengerusikan oleh Prof Madya Dr. Mohd Zin Kandar dengan gandingan ahli-ahlinya yang terdiri dari mereka yang berlatarbelakangkan akademik, agama, guru-guru, wakil ibu-bapa, dan ahli korporat (senarai penuh sila lihat di m.s. 2).

Dengan penubuhan JPS, Maahad Tahfiz Al-Akhyar (MTA) akan ditadbir dengan asas Amal jama’i, mengikut pentadbiran yang bersistematik dan profesional.

Ustaz Abu Ubaidah (Mudir MTA) dalam ucapan alu-aluannya menyatakan rasa syukur dan memaklumkan bahawa setelah sekian lama, penubuhan JPS menjadi realiti dan berharap perjalanan MTA akan lebih cemerlang. Dalam ucapan wakil JAIJ, Ust Anuar menghuraikan keperluan penubuhan JPS dan peranan yang wajar dimainkan oleh setiap pihak seperti pihak JPS, Pengurusan Sekolah (PS) dan PIBG yang sewajarnya saling berganding bahu dan mengembling tenaga membangunkan institusi pendidikan Islam yang sememangnya sangat signifikan kewujudan dan peranannya di dalam masyarakat khususnya di Johor Baru. Beliau menambah, pihaj JAIJ akan memberikan bimbingan dan membuat pemantauan.

Dato’ mufti di dalam ucapannya pula menasihatkan agar Maahad Tahfiz Al-Akhyar melaksanakan amalan dan pengajaran yang bertepatan dengan ajaran ahli-Sunah wal-Jemaah sebagaimana yang diamalkan di negeri Johor. Penekanan tersebut akan mengeratkan perpaduan dan memelihara pelajar dari salah tanggapan khususnya dalam amal Ibadah.

Pengerusi JPS dalam ucapan ringkasnya pula menjelaskan bahawa perlantikan barisan JPS merupan tanggungjawab berat dan JPS akan berusaha mengemblingkan tenaga membantu membangunkan MTA disamping usaha untuk menepati enakmen sekolah-sekolah swasta di bawah JAIJ. JPS akan berusaha memastikan peranan berkesan di dalam mewujudkan suatu sistem pentadbiran yang mudah dilaksanakan oleh pihak pengurusan sekolah demi kecemerlangan MTA. Sedikit pengalaman pengerusi menerajui JPS di Sekolah Tahfiz Al-Islah Pulau Pinang (selama 7 tahun) akan dimanfaatkan di MTA. Beberapa pelan tindakan terdekat ialah termasuk lawatan hormat kepada JAIJ, Penaung MTA (Dato Zalil, Pengurus Eksekutif YPJ) dan pertemuan dengan ibu bapa dan guru-guru MTA melalui beberapa siri perjumpaan. Satu pelan pengurusan kewangan dan perjawatan yang sistematik akan diperkenalkan bagi kebaikkan bersama.

Majlis dipengerusikan oleh Ustaz Azmanulail Marni (Pensyarah UTM) yang turut memberi peluang kepada ibu-bapa memberikan ulasan dan huraian mengenai perjalanan MTA semenjak awal tahun 2009. Pihak JPS mengambil maklum dan akan mengambil langkah-langkah perlu berhubung beberapa isu-isu yang diketengahkan. Pengerusi majlis menyeru para ibu bapa untuk melihat senario positif MTA melalui pembentukan JPS. Sekolah yang sekian lama wujud sememang mempunyai kelemahan di sana-sini, namun hasrat semua menghantar anak ke Sek Agama Swasta adalah untuk memastikan anak-anak mencapai ilmu dan amal yang akan memampukan berdepan dengan cabaran di masa hadapan.

Majlis turut diserikan dengan persembahan puisi arab, hafazan do’a-doa dan hafaza hadis-hadita oleh para pelajar MTA yang benar-benar mengkagumkan.

No comments:

Post a Comment