Friday, December 25, 2009

MTA KE ARAH KECEMERLANGAN 2


JPS MTA telah sepakat bahawa selepas 10 tahun beroperasi, banyak pengalaman yang telah dilalui. Walaupun pencapaian akademik belum terserlah berbanding sekolah-sekolah swasta/komuniti yang seangkatan, namun ibu bapa majoritinya mengakui bahawa pendidikan agama yang diterima pelajar di MTA sangat memuaskan. Beberapa orang bapa secara peribadi menjelaskan hal ini kepada pengerusi JPS di dalam sesi tidak formal selepas majlis-majlis rasmi yang dijalankan bersama ibu bapa di sekolah.
Namun begitu, pihak JPS pada tahun ini berhasrat untuk memperkasakan MTA dalam bentuk Kecemerlangan Bersepadu. JPS telah merangka satu pelan strategi jangka pendek (setahun - 2010) di mana pengemblingan tenaga, pemikiran dan kewangan dirancang agar suatu natijah kecemerlangan murid dapat dilihat secara bersepadu. Gambaran rancangan tersebut tertera di dalam 'matrik' di atas. Ia meliputi empat (4) komponen utama iaitu (a) Murabbi (Pendidik); (b) Manhaj (sistem kurikulum & Ko-Q) berasaskan Al_Qur'an dan Sunnah serta silibus semasa; (c) Bi'ah (pewujudan persekitaran yang kondusif) untuk P&P / Tarbiyah; dan (d) Murid (dengan iradah/kemahuan yang tinggi untuk dididik).
Pelan dan kerangka matrik di atas memiliki sub-tajuk yang sedang di dalam tindakan menyeluruh oleh para pentadbir dan murabbi/guru MTA. Dua taklimat kepada guru dan ibu bapa telah dijalankan dan dibentangkan oleh pengerusi JPS MTA pada 25 Dis 2009 bagi mendapat kerjasama dan dokongan padu warga MTA. Semoga ALlah mempermudahkan niat suci ini. Wassalamualaikum.

No comments:

Post a Comment